woensdag 29 april 2009

Ding #9 Over Web 2.0

Bloggen is een snelle manier om als collega's onderling nieuwe informatie te delen. Zoals dat al in Amersfoort gebeurt: dat vind ik een reuze handige toepassing voor het team. Bespaart een hoop e-mailtjes. Een blog wordt ook al in verschillende werkgroepen gebruikt. Het punt is alleen dat iedereen de routine moet hebben/krijgen om ook even in zo'n blog te grasduinen. Opnemen in je rss feeds zou een mooie manier zijn.
En een blog op de nieuwe mediatheeksite zou heel leuk zijn. Ben benieuwd of mensen (docenten/studenten) daar op reageren en of zoiets gaat leven.

RSS feeds zijn reuze handig. Die moeten we in ieder geval op zijn minst gaan gebruiken voor de aanwinstenlijsten (ik weet dat dat nu ook kan, maar dat zit nogal verstopt en wordt volgens mij niet veel gebruikt).
In de mediatheeklessen en instructies zou dit ook een goed onderwerp zijn. Voor zover ik weet zijn veel docenten/studenten niet zo op de hoogte van wat er allemaal mogelijk is.
Ook voor mezelf, voor zowel werk als privé, gebruik nu veel vaker rss feeds. Privé maakte ik al gebruik van Bloglines. Toen het in de cursus aan de beurt was heb ik alles overgezet naar Netvibes. Dat ziet er een stuk gelikter uit en, wat ik belangrijk vind, het is reclamevrij. Toch grijp ik nogal eens terug op Bloglines, omdat ik het idee heb dat dat veel sneller werkt.

Fototoepassingen. De Creative Commons in Flickr zijn natuurlijk geweldig, dat je plaatjes mag gebruiken op je eigen site en kunt gebruiken in instructies.
Boekomslagen in de catalogus opnemen zoals in de openbare bibliotheek vind ik een verrijking.
Foto's van nieuwe aanwinsten zou ik ook graag laten zien (in de aanwinstenlijsten die via rss binnenstromen).
Voor fotobewerking ben ik niet in de wieg gelegd, maar ik zie wel mogelijkheden voor promotiemateriaal, folders e.d.

Interactief: de mediatheek moet meer naar de mensen toe ipv afwachten wie er naar de mediatheek toe komt. Veel meer interactie, door blogs, rss, maar ook misschien msn? En Twitter: ik heb voor de gein een account aangemaakt met het idee dat dat niets voor mij was, maar merk toch dat er wel leuke dingen mee kunt doen: voor het werk denk ik hierbij aan heel snel en heel kort berichtjes over nieuwe boeken, veranderde openingstijden etc. Het is zo lekker actueel. Ben wel nieuwsgierig of er al veel gebruikers twitteren.

Dit vraagt om een gebruikersonderzoekje naar gebruikte communicatiemiddelen door docenten en studenten.

3 opmerkingen:

  1. Het grappige van twitter is dat het inderdaad supersnel is en dat je er ook lokaal vrij snel berichtjes uit de enorme berg kan vissen, als je de juiste termen invoert op http://search.twitter.com (vreemd genoeg niet te vinden via http://www.twitter.com )... dus zodra je mensen gaat volgen en zij jou gaan volgen, werkt twitter als een soort doorlopend gebruikersonderzoekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Anke,
    Ik onderschrijf zeker jouw pleidooi voor interactie. Onze mediatheekwebsite is er erg statisch en eenrichtingsverkeer. Via blogs etc. sluit je veel meer aan op de manier waarop studenten met het web bezig zijn.
    Ik ga nu kijken of er nog meer mensen ding #9 uitgewerkt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als we wat willen doen met web 2.0, dan moeten we het -als mediatheken- ook goed doen en dan is een gebruikersonderzoek een goed startpunt. Goed idee dus, zo'n onderzoek. Nu nog ergens de tijd vandaan halen om het uit te voeren...

    BeantwoordenVerwijderen